– Jeg er jo litt «troilltamp», så jeg må jo prøve å få løyve på den

BYENS MINSTE – OG GRØNNESTE: Torsdag hentet Thomas Johansen Tromsøs første elektriske tuk tuk. Et bilde på at taxifremtiden er grønn. Foto: Are Medby

Skrevet av Are Medby / NORDLYS
Publisert: 19.08.17 09:11

Her er Tromsøs første elektriske tuk tuk – og det er en taxi!

Den er ikke godkjent for å frakte passasjerer – enda – men det var heller ikke poenget. Den elektriske tuk tuk-en er mer ment som et symbol på fremtiden.

Det er Din Taxi som har gått til anskaffelse av tuk tuk-en, en Bzee, produsert i Sverige, og importert til Norge av et firma i Tønsberg, hvor Johansen kjøpte den. Torsdag kom den til Tromsø.

Grønn hverdag

– Vi har jobbet mye med en grønn profil og en grønn tankegang. Og snart får vi de første elbilene i drift, innen en uke eller to. Og da vil rundt 60 prosent av bilene våre være el eller hybrid. Jeg må nesten få lov til å skryte litt av det. Det er oppsiktsvekkende høye tall og vi oppfordrer taxieierne til å tenke grønt, kjøpe hybrid eller el-bil, sier daglig leder Thomas Johansen.

REGISTRERT FOR TRE: En tuk tuk er en motorisert rickshaw, og daglig leder Thomas Johansen i Din Taxi håper at de kan få tillatelse til å bruke den som en bytaxi. Foto: Are Medby

Tuk tuk-en derimot er først og fremst ment å være et stunt for å skape blest.

– Vi kan ikke bruke den til taxi, i alle fall ikke enda. Men man kan frakte folk i den, uten å ta betalt. Men jeg er jo litt troilltamp, så jeg må jo prøve å søke om løyve, ler Johansen.

Vanlig i Europa
Han forteller at det er helt vanlig nedover i Europa med tuk tuk-er som taxi. Den er registrert for tre personer, og er i realiteten en el-moped, som 16-åringer kan kjøre. Så gjenstår det å se hva de som tildeler løyver sier.

Toppfarten på Tromsøs første elektriske tuk tuk er på 45 kilometer i timen, og den kan lett kjøre opp mot ni mil, og var i følge Johansen “dyr som fy”.

NI MIL: Den er ikke verdens beste utstyrte kjøretøy, men den er billig i drift og har en rekkevidde på ni mil. – Også har den har varmetråder i frontruta, ler Thomas Johansen

– Men hvis vi ser på den som ren markedsføring, er det verdt det. De ansatte fleiper med at jeg har fått meg firmabil, men vi skal bruke den på eventer, uten blant kunder og vise dem frem til publikum. Hvis du setter det litt på spissen, viser den hvordan den elektriske fremtiden kommer til å bli.

Og den fremtiden er nå. Flere taxieiere i Din Taxi har gått til innkjøp av el-Golfer og Huyndai Ionic, rene elbiler. Tromsø Taxi har hatt en Tesla i drift det siste året med gode erfaringer.

– Den offisielle rekkevidden på de bilene er rundt 30 mil. Men det er i rivende utvikling. Målet er å kjøre et dagskift på en lading, sier Johansen, som anslår 10.000 kroner spart i drivstoffutgifter i måneden når man kjører hybdrid eller elbil.

Din Taxi, som skal ut av det gamle Meieret på Strandveien neste år, kommer til å etablere ladestasjoner ved sitt neste hovedkvarter.